Konzultáció/terápia menete

 

Az egyéni konzultáció/terápia egy négyszemközti találkozás és beszélgetés, amely magában foglalja a teljes elfogadást, odafigyelést, meghallgatást és visszajelzést. Az első ülés alkalmával, megismerhetjük egymást és egyben az Ön jelenlegi problémáját vagy azt, ami akadályozza Önt a kiegyensúlyozott életvitelben. Majd megfogalmazzuk ülések célját, vagyis a konkrét problémát/elakadást. Továbbá megismerheti, milyen módszerekkel tudunk majd dolgozni és kiválasztjuk azt, amelyik leginkább segíthet az Ön problémájában, illetve meghatározzuk hányszor és milyen rendszerességgel találkozzunk. A leggyakoribb a heti rendszeresség, vagy pedig a kétheti rendszeresség.


Én úgy gondolom, hogy a  problémák vagy elakadások megoldássá, egy fejlődési folyamat, ami önmagában időt igényel és mindenkinek a maga egyéni ütemében kell haladnia. Viszont fontos szemelőt tartani, hogy  a problémák vagy elakadások,nem önmaguktól oldódnak meg, hanem a befektet energia és erőfeszítés által.

 

Miben tudok segíteni?

  • Stresszhelyzetek
  • Hangulatingadozás
  • Depresszió
  • Önértékelési zavarok
  • Önismereti problémák
  • Identitási problémák
  • Fóbiák
  • Szorongások
  • Pánikbetegségek
  • Evészavarok
  • Krízishelyzetek
  • Indulatkezelési zavarok
  • Nehéz élethelyzetek, elakadások
  • Párkapcsolati, családi vagy munkahelyi nehézségek
  • Pszichoszomatikus betegségek
  • Gyászfeldolgozás

 

Alkalmazott módszerek

Viselkedésterápia 

A viselkedésterápia, vagy más néven behaviorizmus, a XX század elején alakult ki, tudományos vizsgálódásokkal próbálta megalapozni és tudománnyá alakítani a pszichológiát. Arra törekedett, hogy a pszichológiai adatoknak objektív módon megfigyelhetőek legyenek és lehetőséget biztosítsanak a kapott adatok reprodukálására és felülvizsgálására. A behaviorizmus pszichológiája kizárt minden nem megfigyelhető tényezőt, úgy tekintett a pszichológiai jelenségekre, mint ingerre való reakció. Későbbiekben továbbfejlesztették a módszer elméletét, és elismerték, hogy az ingeren és a reakción felül közrejátszanak még a személy adottságai és tapasztalatai. A viselkedésterápia során, a nemkívánatos/inadaptatív viselkedések megváltoznak azáltal, hogy az egyén egy kedvezőbb viselkedést, alakít ki.


Tudjuk, hogy szocializáció során a környezetünkből kapott visszajelzések és az önmagukban szerzett ismeretek, alakítják a gondolkodási stílust és a viselkedést. A viselkedésterápia olyan módszer, amelynek elmélete éppen a tanuláson és a kondicionálás elveire támaszkodik. Tehát az egyén külső és belső habitusainak megfigyelésére és ezek módosítására irányul, ezáltal próbálja az egyén és a környezete közötti kapcsolatban fennálló zavarokat megszünteti. Ez a módszer igen hatékony a szorongásos betegségek, a fóbiák, a kényszeres illetve a pánikbetegségek kezelésében. Egyszerű módszer, amelyet a kliensek gyorsan, könnyen megértenek, illetve elsajátítanak és későbbiekben is jól eredményesen tudják alkalmazni szakember segítsége nélkül is.

Kognitív terápia

A XX század végén, a pszichológusok továbbgondolták a viselkedésterápiát és létrejött a kognitív terápia. Itt is hangsúlyt kapott, az emberi viselkedés - az észlelés, az élményfeldolgozás, a gondolatok, a képzetek - amely belső és  külső ingerek szintézise nyomán alakul ki. Ezek alkotják a személy „tudatossági áramlását” és ezáltal jön létre az adott személynek az önmagáról, a világról, a múltjáról és jövőjéről alkotott képe. Így a személy gondolatai és képzetei alapul szolgálnak ahhoz, hogy jobban megismerjük érzelmeit és viselkedéseit. A Kognitív terápia szerint nem maga a szituáció határozza meg a személy viszonyulását, hanem az annak tulajdonított jelentés, hiszen ugyanazon esemény, különböző egyéneknél, más és más jelentéssel bírhat. Tehát a személy rejtett kognitív/gondolati szerveződései hatással vannak az érzelmi állapotára és viselkedésére.


A kognitív terápia segít, felismerni és megváltoztatni a kognitív torzításokat/hibás gondolkodási folyamatokat. Ezzel a módszerrel, rövid idő alatt (10-20 ülés), jelentős javulást lehet elérni nagyon sok lelki zavar esetén, mint például depresszió, szorongás, pánikrohamok, evészavar, stb.

 

Kliensek értékelése

Erikához szorongásos, pánikos tüneteimmel fordultam, mikor már úgy éreztem, olyan szükségem van egy szakember segítségére, mint egy korty vízre. Segítségével felderítettük azokat a mélyen gyökerező, gyakran jelentéktelennek tűnő viselkedésformáimat, automatikus gondolataimat, melyek elindítják a pánikfolyamatokat. Gyakran nem is gondolunk rá, mennyire egyszerű okok állnak lelki betegségeink hátterében. Kedves kisugárzásának, segítőkészségének hála könnyű volt megnyílnom Erika előtt és megbízni benne....

Lilla, Budapest

Egy hosszú kapcsolat végét jelentő szakítás után kerestem fel Erikát, mert egyedül nem tudtam feldolgozni a veszteséget. A sok beszélgetés során értettem meg, mi miért történt, észrevettem azt, amit korábban nem akartam látni. Az elvégzett gyakorlatok segítettek abban, hogy ne lássam olyan sötéten a világot, hogy megismerjem önmagam és kiálljak magamért, a döntéseimért. Legfőképpen pedig abban, hogy a jövőre koncentráljak, ne múlton rágódjak folyamatosan....

Laci, Budapest
További vélemények...