Mi az autogén trénig? 

Az autogén tréning az egyik leghatékonyabb, egyben a leginkább kutatott és orvosilag alátámasztott relaxációs módszer, amely erősíti a test természetes, öngyógyító mechanizmusait. Az „autogén állapot" nem más, mint egy passzív koncentrációs állapot, amely nem a tudat egy megváltozott állapota, hanem sajátos önszabályozó funkció, amelynek vannak előnyös pszichofiziológiai velejárói.

 

Milyen hatásai vannak? 

A tapasztalatok és különféle kutatások azt mutatják, hogy az autogén tréning nemcsak betegek számára egy kitűnő módszer, hanem egészséges emberek számára is. Az autogén tréning rendszeres gyakorlása:

  • megszünteti a szorongást
  • csökkenti a negatív stresszt
  • növeli a testi és lelki teljesítőképességet
  • ellazítja a testet/izmokat és tudatosítja a test működését
  • rendezi a pszichofiziológia folyamatokat (pl. megszünteti az alvászavart, és a fejfájást, szabályozza a vérnyomást, pulzust stb.)
  • javítja a koncentrációt, a teherbírást és a memóriát
  • lelki békét teremt
  • segíti az önelfogadást és az önismeretet

Az autogén tréning célja a pszichotónus (lelki alapfeszültségi szint) áthangolása és a pszichovegetatív egyensúly kialakítása. Bár bonyolultan hangzik nincs másról szó, minthogy megtanulunk tudatosan átkapcsolni nyugalmi tónusra. A módszer elsajátításával önmagunkat befolyásolhatjuk és szabályozhatjuk a testi és lelki funkcióinkat. Az autogén tréning módszer elsajátítása után már 3-5 perc alatt fokozott nyugalmi állapotot tudunk elérni.

 

Hogyan sajátítható el?

Az autogén tréning könnyen tanulható életkortól és nemtől függetlenül. A módszer elsajátításához 10-12 hétre van szükség. Érdemes heti vagy kétheti rendszerességgel találkozni a tanulási időtartam alatt. Az elsajátítás feltétele a napi 5-10 perc önálló gyakorlás. Ez az időtartam szükséges ahhoz, hogy megtanuljuk kondicionálni vegetatív idegrendszerünket, vagyis akaratlagosan tudjunk hatni elménkre és testünkre. Egyfajta nyugalmi reflexet alakítunk ki, amelyet tetszés szerint bekapcsolhatunk.

 

Célja 

Az autogén tréning relaxáció elsajátításának célja, hogy a már bennünk létező nyugalmi és kiegyensúlyozott állapotot akaratlagosan elő tudjuk idézni pszichikai és fizikai túlterheltség alatt, stressz- vagy konfliktushelyzetekben, megelőzzük a betegségeket és fenntartsuk a lelki egyensúlyunkat.

 

Az autogén tréning története

Az autogén tréning relaxációs módszert Johannes Heinrich Schultz orvos dolgozta ki 1908-1912 között, amelyről könyvet is jelentetett meg 1932-ben „Das Autogene Training” címmel. A könyv megjelenése után az autogén tréning igen gyorsan elterjedt Európa-szerte, alapul szolgált és termékenyítően hatott számtalan kutatásra, hatásvizsgálatra és módszertani változatosság kibontakozására.

Schultz-ot orvosi tanulmányai során a kor újdonságai közül a hipnózis és a pszichoanalízis ihlette meg, és ezek által pszichoterapeutává képezte magát. Megfigyelte, hogy páciensei a hipnózis alatt igen gazdag élményekről számolnak be. Schultz a páciensek átéléseinek három különböző szintjét írta le:

  • az első amorf szint, mint színek, foltok, fátylak, vonalak, félárnyék megjelenése;
  • a másodikat a gondolati vizualizációk, kész képekkel, mint filmkockák, eszmei tartalmú elemek felbukkanása;
  • végül a harmadik, a különleges látomások szintje, amikor a bizarr, különleges képek igen erős valóságérzettel járnak, bár a személytől idegenek.

A hipnózis alatt testérzetek bekövetkeztét is megfigyelte, mint a nyugalom, pihentség, biztonságérzet, valamint a nehéz-érzetet és a szétáradó meleg-érzést. Schultz-ot egyre inkább vonzották az autohipnotikus kísérletek. Egyes tehetségesebb páciensei képessé váltak arra, hogy akaratlagosan idézzék elő maguknak a hipnoid állapotot, s ennek segítségével a krízishelyzeteken úrrá tudjanak lenni.

Schultz felismerte, hogy létre kell hozni a nyugalmi állapotot, elnehezedést és átmelegedést, amely majd kiváltja a hipnotikus állapotot. Majd arra törekedett, hogy úgy dolgozza ki a módszert, hogy elsajátítás után a páciens önállóan tudja alkalmazni, külső szaksegítség nélkül. Az autogén tréning kidolgozásához, Emile Coué francia gyógyszerész-pszichoterapeuta autoszuggesztív módszeréből is merítette ihletett, éspedig a pácienseknek gyakorlásul ajánlotta szóbeli formulák monoton ismétlését. Schultz felismerte, hogy az egyenletes hangon hosszan ismételt szavak zsoltárként hatnak, magukkal ragadnak, amelyek így szabad folyást enged a képzeletnek, ha a személy a koncentrációs beállítódást belső beleegyezéssel társítja. Az indukció és annak jó megválasztása egyik leglényegesebb eleme lett a relaxációs pszichoterápiáknak.

Amit Schultz megsejtett a század elején mára már orvostudomány és az orvosi műszerek (bőrhőmérséklet-változás, EKG, EEG, egész a biofeedback) is bizonyították, hogy az autogén tréning relaxációban átélt testélmények mély pszichológiai összefüggések hordozói, s ezek feltárásával mélyreható javulás, kibontakozás indítói el.

 

Kliensek értékelése

Erikához szorongásos, pánikos tüneteimmel fordultam, mikor már úgy éreztem, olyan szükségem van egy szakember segítségére, mint egy korty vízre. Segítségével felderítettük azokat a mélyen gyökerező, gyakran jelentéktelennek tűnő viselkedésformáimat, automatikus gondolataimat, melyek elindítják a pánikfolyamatokat. Gyakran nem is gondolunk rá, mennyire egyszerű okok állnak lelki betegségeink hátterében. Kedves kisugárzásának, segítőkészségének hála könnyű volt megnyílnom Erika előtt és megbízni benne....

Lilla, Budapest

Egy hosszú kapcsolat végét jelentő szakítás után kerestem fel Erikát, mert egyedül nem tudtam feldolgozni a veszteséget. A sok beszélgetés során értettem meg, mi miért történt, észrevettem azt, amit korábban nem akartam látni. Az elvégzett gyakorlatok segítettek abban, hogy ne lássam olyan sötéten a világot, hogy megismerjem önmagam és kiálljak magamért, a döntéseimért. Legfőképpen pedig abban, hogy a jövőre koncentráljak, ne múlton rágódjak folyamatosan....

Laci, Budapest
További vélemények...